آمادگی ذهنی ده دقیقه ای

بصورت کاملا تصادفی کتاب “آمادگی ذهنی ده دقیقه ای” را دیدم و با توجه به اینکه آشنایی قبلی با دکتر امیر هوشنگ باقری داشتم که روانپژشک و متخصص هیپنوتیزم هست، علاقمند شدم که کتاب را بخرم و مطالعه کنم.

mental-preparation


کتاب را جیسون سلک که مشاور روانشناسی ورزشکاران حرفه ای است، تالیف نموده وبا ترجمه دکتر باقری توسط طرحواره در 190 صفحه به چاپ رسیده است.
بنظر من این کتاب از این جهت ارزش مطالعه را دارد که بخوبی روشهای صحیح برنامه ریزی شخصی و تمرکز ذهنی را آموزش می دهد. منتها تنها یک مشکل وجود دارد و آن اینکه کتاب برای ورزشکاران حرفه ای نوشته شده و کلیه مصادیق و مثالها ورزشی است و ممکن است خواننده در تطیسق توصیه های کتاب با شرایط خودش دچار مشکل شود.
بعنوان کسی که بر روی موضوع برنامه ریزی فردی عمیقا کار کرده ام، توصیه های این کتاب را کاربدی یافتم. غیر از اینکه با توصیه نویسنده کتاب درخصوص اعلام اهدافتان موافق نیستم و معتقدم آرزوها و اهدافتان را نباید با کسی درمیان بگذارید.

اما بنظر من نقطه اوج کتاب جایی است که به خواننده می آموزاند که اولا باید عاشق کاری باشد که انجام می دهد و ثانیا یاد می دهد که چگونه می توان کاری را که دوست دارید شناسایی کنید!

در صفحه 120 این کتاب می خوانید:
“تصمیم به هر کاری که بگیرید، ممکن است در برخی موارد پایبند ماندن به تعهدات برای رسیدن به موفقیت در آن کار لذت بخش نباشد. تلاش سخت همیشه لذت بخش نیست، اما اگر عاشق کاری هستید که انجام می دهید، متعهد ماندن به تلاش سخت برای شما آسان تر خواهد بود. … انسان از اهدافی که دارد الهام می گیرد و از تلاش برای رسدن به آنها احساس شادمانی می کند. تحقیقات نشان می دهد که تلاش برای رسیدن به هدف از رسیدن به خود هدف لذت بخش تر است (مانند سفر کردن) . وجود هدف برای شاد زیستن الزامی است. باید در فعالیتهایی شرکت کنید که شما را تشویق به هدف گذاری برای زندگی می کنند. زندگی هدیه ای گرانبهاست. کارهایی را انجام دهید که زندگی را سرشار از لذت می کنند.”

برخی از صفحات کتاب که قابل توجه است را در بخش استوریهای اینستاگرامم با عنوان “کتابهای خواندنی” آورده ام.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا