کتاب رهبری؛ سر الکس فرگوسن

وقتی که با شرکت باکسل (اپراتور موبایل کشور آدربایجان) در پروژه ای شریک شدم، در اولین جلسه که طرفین پتانسیلهای خود را به یکدیگر معرفی می کردند. با افتخار اعلام داشتند که اسپانسر تیم فوتبال منچستر یونایتد هستند! این موضوع بارها و بارها تکرار می شد، تا اینکه یک روز به من پیشنهاد دادند که برای دیدن بازی این تیم به انگلیس سفر کنم. از نظر اونها این پیشنهاد، لطف بزرگی بود. اما من شوقی برای پذیرش آن نداشتم، فقط اخبار منچستر را از آن پس بیشتر دنبال کردم!
هر چند که مطالعه کتاب رهبری الکس فرگوسن تا حد زیادی بی اشتیاقی قبلی ام را تغییر داده، اما آنچه که از لابلای سطر سطر این کتاب نصیب خواننده می شود. ضرورت توجه به ویژگیهایی است که یک رهبر باید در خود پرورش دهد.
1
کتاب رهبری (درسهایی از زندگی و سالها کار در منچستر یونایتد) که توسط سر الکس فرگوسن نوشته و توسط شایان سادات ترجمه و نشر میلکان آنرا به زیور طبع آراسته است، در 319 صفحه منشر شده و نسخه ای که خواندم چاپ شانزدهم آنست!
این کتاب به درخواست مایکل موریتز توسط فرگوسن نوشته شده است. موریتز مدیر سکویا کپیتال است، شرکت سرمایه گذاری خصوصی آمریکای که سهامدار شرکتهایی چون اپل، سیسکو، گوکل، پی پال و … هست.
در جایی از کتاب آمده است:
هر رهبری یک فروشنده است و باید این فروش را در مقابل درون سازمان خود و جهان بیرون انجام دهد. هرکس که می خواهد رهبر بزرگی باشد، باید کار فروش ایده و انگیزه به دیگران را خوب یاد بگیرد. گاهی باید افراد را به کاری که دوست ندارند متقاعد کنید، یا آنها را با این فکر راضی کنید که به چیزی که حتی فکرش را هم نمی کرده اند، دست خواهند یافت. این نوع افراد معمولا همان کسانی هستند که به آنها دستمزد می دهید. چالش دیگر جلب افرادی است که جزء سیستم شما نیستند. در منچستر یونایتد، این افراد به سه دسته تقسیم می شدند: هواداران احتمالی، اسپانسرهای احتمالی و بازیکنهای احتمالی؛ خصوصا جوان ترها. 
شاید بتوانم خصوصیات رهبری و مدیریت سر الکس فرگوسن را در موارد زیر دسته بندی کنم:
1. با حقایق سخت مواجه شوید و مشکلات را رو در رو حل کنید…
2. فقط پیروزی برایت مهم باشد
3. هیچ کس بر تیم ارجح نیست!
4. همانند یک پدر واقعی همه اعضای سازمان را به وفاداری و تعهد فرمان دهید
5. سخت کار کنیم و همیشه آماده و جسور و با نشاط باشیم
6. موسسه ای پایدار را بنا کنیم که مردم علاقه مند باشند عضوی از آن باشند
7. در اوج کنار برو
یکی از نکات جالب برای خواننده ایرانی کتاب اینست که بارها فرگوسن از کارلوس کیروش (سرمربی تیم فوتبال ایران) به نیکی یاد می کند و او را مورد ستایش قرار می دهد.
در بخش Highlights اینستاگرامم با عنوان “کتابهای خواندنی” هم چندین صفحه از کتاب را که حاوی نکات جالب بود، آورده ام.  
دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا